İran’ın Merkez Eyaleti’nde, bu yıl Ocak ayında düzenlenen protestolar esnasında tutuklanan siyasi tutsaklar, ağır cezalara, işkenceye ve adil yargılanma hakkının ihlaline karşı Saveh Merkez Cezaevi’nde toplu açlık grevi eylemi başlattı
Saveh Merkez Cezaevi’nde tutulan siyasi tutsaklar, mahkemelerdeki adaletsizliklere, temel hak ihlallerine ve haklarında verilen ağır cezalara karşı koordineli bir eylem olarak açlık grevine başladı.
İnsan hakları kuruluşları ise cezaevindeki kötü koşulların devam etmesi ve tutsaklarla ailelerinin taleplerinin karşılanmaması halinde insani bir felaket yaşanabileceği uyarısında bulunuyor.
İtirafçılık dayatılıyor
İnsan hakları kuruluşlarının raporlarına göre, Devrim Mahkemeleri tarafından tutsaklar hakkında verilen ağır cezalar, işkence altında alınan ve zorla yaptırılan itiraflara dayanıyor. Bilgi sahibi kaynaklar, mahkemelerin tutsakların savunmalarını dikkate almadan ve işkence iddiaları hakkında bağımsız bir soruşturma yürütmeden ağır cezalar verdiğini belirtiyor. Bu durum, adil yargılanma standartlarının açık bir ihlali olarak değerlendiriliyor.
Tutsaklar haklarından mahrum
Siyasi Tutsaklar yaklaşık 6 aydır Saveh Merkez Cezaevi’nde tutuluyor. Son raporlar, kötü yaşam koşullarına, sağlık hizmetlerine erişimde yaşanan engellere ve tutsaklar üzerindeki sürekli baskılara dikkat çekiyor. Ayrıca, siyasi tutsakların son aylarda bağımsız bir avukata erişim ve aileleriyle iletişim kurma haklarından da mahrum bırakıldığı bildirildi.
Tutsakların hayatı tehlikede
Toplu açlık grevinin başlaması, siyasi tutsakların sağlık durumuna ilişkin endişeleri artırdı. İnsan hakları savunucuları, kötü cezaevi koşulları altında açlık grevinin sürmesinin tutsakların yaşamını ciddi biçimde tehlikeye atabileceği uyarısında bulunuyor.
Tutsakların aileleri, ağır cezaların uygulanmasının durdurulmasını, davaların adil bir şekilde yeniden görülmesini, baskılara son verilmesini ve protestolara katılan tutsakların yasal haklarına saygı gösterilmesini talep ediyor.
Kaynak: ANF









