Mûş’ta çiftçilerin, artan maliyetler ve düşük ürün fiyatları nedeniyle üretim yapmakta zorlandığını belirten çiftçi Bülent Sarısu, devletin ton başına destek vermesi, mazot ve gübre desteklerini artırması gerektiğini söyledi
Mûş merkez ve ilçeleri, iklim koşulları ve ovalarıyla tarım kentlerinin başında geliyor. 357 bin 342 hektarlık ovasıyla Kürdistan’ın en büyük, Türkiye’nin ise üçüncü büyük tektonik ovasına sahip olan kentin temel geçim kaynaklarının başında tarım ve hayvancılık geliyor. Kop (Bulanık) ilçesi ise 52 bin 250 hektarlık ovasıyla tarımda önemli yer kaplıyor. İlçede buğday, arpa ve şeker pancarının yanı sıra hayvanlar için yonca yetiştiriliyor.
Kışın çetin koşulları en çok çiftçiyi etkilerken, bu yıl açıklanan hububat fiyatları çiftçiyi memnun etmedi. Toprak Mahsulleri Ofisi’nin (TMO) geçen yıla göre, buğdayı yüzde 22,2 artışla 16,5 TL’ye arpayı yüzde 15,9 artışla 12,75 TL çıkardı. Sık sık açıklanan fiyatların giderlerini karşılamayacağını belirten çiftçileri zorlayan bir diğer nokta da hemen her gün artan yakıt fiyatları. Litre fiyatı 63,14 TL olan benzin ile litresi 65,55 TL olan motorin fiyatları çiftçiyi ekimden uzaklaştırıyor.
‘Verim düştü’
Kop’ta geçimini çiftçilikle sağlayan Bülent Sarısu, üretimin artan mazot ve gübre fiyatlarını dahi karşılamadığını söyledi.
Yağışlardan kaynaklı buğday veriminin düştüğünü belirten Bülent Sarısu, “Ancak masraf aynı masraf. Tarlalar, gübre serpile serpile verimsizleşti. Her sene ekilen tarlalarda verim düştü. Eskiden nadasa bırakılıyordu. Verimi yüksek oluyordu. Ancak şimdi tek geçim kaynağı olduğu için her sene ekmemiz gerekiyor” diye belirtti.
‘Devlet ton başına destek vermeli’
Önceki yıllarda çiftçinin yüzde 80’inin şeker pancarı ektiğini aktaran Bülent Sarısu, Mûş’taki şeker fabrikasının özelleştirilmesinin ardından ekimin azaldığına dikkati çekti.
Şeker pancarının diğer ürünlere göre daha masraflı olduğunu söyleyen Bülent Sarısu, “Şeker pancarında artık akıllı tohum kullanılıyor. Akıllı tohumun da kilo fiyatı baya yüksek. İşçilik azaldı ama maliyet yükseldi. Ekipman alıyoruz ve maliyet artıyor. Kazancımız düşüyor. Buğdayı ofis almazsa tüccara kalıyor. Tüccarlar da fiyatı çok düşürüyor. TMO alırsa en azından ürünümüz satılıyor. Devletin yine geçen senelerde olduğu gibi ton başına destek vermesini istiyoruz” şeklinde konuştu.
‘Çiftçi çiftçilikten soğumamalı’
Mazot fiyatlarının düşmesini beklediklerini belirten Bülent Sarısu, “Çiftçiliğin sürdürülmesi için ürünlerimizin para etmesi gerekiyor. Tam hasat zamanında dışardan ithal edilmesin. İthal edildiği zaman çiftçinin ürünü para etmiyor. Gübre ve mazot desteğinin arttırılması lazım. Çiftçinin, çiftçilikten soğumaması lazım. Genç çiftçilere teşviklerde bulunulmalı” ifadelerini kullandı.
Haber: Can Kırbaş / MA
Mûş’ta çiftçilerden özelleştirme kararına tepki: Fabrika kooperatiflere teslim edilsin









